Andrea s Ondrou odletěli pracovat pro našeho zaměstnavatele do kanadského Banffu. Díky aktuální situaci je čekala před cestou, během ní i po příletu řada povinností navíc. Přečti si, jak to celé probíhalo krok po kroku a co museli všechno zařÍdit, aby si mohli splnit svůj kanadský sen.
Edit: Od 6. července nepodléhají plně naočkované osoby nutnosti pobytu v karanténě. Odpadá i povinnost pobývat v hotelu schváleném vládou.
Od 9. srpna odpadá povinnost karanténního pobytu v hotelu na první 3 noci a to pro všechny cestující bez ohledu na očkování.
KROK 1: TESTY
Dva dny před odletem jsme byli objednaní na PCR testy, které je potřeba mít staré max. 72 hodin před odletem. Zaplatili jsme si proto rychlejší vyhodnocení do 24 hodin a mezinárodní certifikát. Testy v režimu samoplátce se zmíněnými příplatky vyšly u EUC na 1 900 Kč za osobu.
V den odletu bylo potřeba zařídit si antigenní testy, které jsou nutné pro přestup v Amsterdamu a nesmí být starší než 4 hodiny před odletem z Prahy. Zvolili jsme proto přímo odběrové místo na letišti, kde jsme si zaplatili anglický certifikát (250 Kč/osoba). Registraci jsme měli vyplněnou již předem přes internetový formulář, takže odběr byl velmi rychlý.
Po obdržení negativního výsledku jsme se vydali na odbavování. To bylo časově trochu náročnější – dlouhá fronta a vyřízení každého cestujícího kvůli cestovním omezením trvalo déle. Při odbavování chtěli doložit ETA vízum (je součástí Invitation Letter), job offery, oba negativní covid testy, pasy. Po odbavení kufrů již vše probíhalo standardně (pasová kontrola, kontrola příručních zavazadel).
KROK 2: PŘESTUP
V Amsterdamu jsme zůstali v prostoru letiště s gaty. Gate přidělený našemu letu však nebyl určen pro boarding, ale jednalo se o stanoviště kontroly zdravotního stavu. Doporučujeme tedy nenechávat přesun ke gatu až těsně před odletem, ale jít tam ihned. Zde nám změřili teplotu a potvrdili formulář, že nepřesahuje 37,5 C. Zároveň nám sdělili číslo našeho skutečného gatu pro odlet (na tabuli na letišti se ho tedy nedozvíte). Před boardingem jsme poté dokládali právě toto potvrzení a dále job offery, POE, negativní PCR testy, pasy.
Let do Kanady byl pohodový, letadlo téměř prázdné. Služby v letadle byly bez omezení (teplé jídlo, nápoje, deky).
KROK 3: NA MÍSTĚ
Na letišti v Calgary to bylo o něco náročnější. Hned při výstupu z letadla jsme ukazovali kód potvrzující registraci v mobilní aplikaci ArriveCan. Poté jsme šli k samoobslužnému panelu, kde jsme skenovali pasy, fotili se, dávali otisky prstů a odpovídali na otázky ohledně našeho zdravotního stavu a plánované karantény. Na základě těchto vstupů nám automat vytiskl formulář, s kterým jsme šli dál.
Následně jsme se museli dostat přes pasovou kontrolu, kde se odevzdával formulář z automatu. Dále chtěla úřednice vidět negativní PCR test, job offery, potvrzení o rezervaci do hotelu a pasy. Vše proběhlo hladce, dokonce měla paní tatínka z ČR, tak to trochu prolomilo ledy.
Poté jsme již šli na imigrační oddělení, kde chtěli vidět POE a job offery (pojištění a zůstatky na účtech vidět nechtěli). Dále jsme zde opět dávali otisky prstů. Víza nám sešívačkou přišili k pasu. Žádné doplňující otázky neměli a k úřednici jsme šli až když byla víza hotová.
Na závěr nám dělali opět PCR test. Zde jsme se před testy museli online registrovat do jejich systému. Bylo potřeba použít gmail, pro český email to nefungovalo. Na testech po nás chtěli náš kód z aplikace ArriveCan a potvrzení o rezervaci hotelu na první tři noci karantény. Také nám vystavili žádanku (růžový formulář), která slouží pro druhé testování 10. den karantény.
KROK 4: HOTEL
Po testech jsme již šli ven z letiště s instrukcemi, jak se dostat na náš hotel. Ubytovaní jsme byli v Acclaim Hotelu, dvoulůžkový pokoj zde vyšel komplet na 1 310 CAD. Výhodou tohoto hotelu je možnost rezervace on-line, proto jsme si ho vybrali. Přijel pro nás shuttle během 10 minut od zavolání a odvezl nás tam. Na recepci jsme museli vyplňovat formulář, kde se mimo jiné opět udával kód z aplikace ArriveCan. Poté jsme se již šli ubytovat na pokoj. K prahu pokoje jsme dostávali každý den jídla a svačiny, jídlo jsme si objednávali přímo z hotelového pokoje přes jejich telefon. Také jsme měli nárok jít 4x na 15 minut denně na procházky po parkovišti hotelu (vždy nás doprovázel zaměstnanec, pro vycházky bylo potřeba zavolat na recepci). Během karantény jsme museli každý den v aplikaci ArriveCan potvrzovat, že se u nás neprojevují symptomy nemoci Covid19.
Druhý den od příletu nám dorazil negativní výsledek testů. Platba za ubytování je ale nevratná, proto jsme zůstali celou dobu (tři noci).
Následně jsme se přesunuli do Banffu, kde bylo se zaměstnavatelem domluveno, že zde strávíme zbytek karantény. Pro převoz jsme zvolili společnost Rocky Mountain Shuttle, cena byla 210 CAD. Odvoz jsme si s nimi domluvili den předem přes e-mail.
V den odjezdu po nás na hotelu chtěli vidět negativní výsledky testů z letiště.
Shuttle nás vyzvedl přímo u hotelu a odvezl na požadovanou adresu. Nebyl problém zaplatit kartou.
KROK 5: KARANTÉNA
Na ubytování v Banffu jsme měli nachystaný apartmán včetně prvního nákupu (to, co jsme chtěli jsme mohli vyplnit přes Google formulář, který nám zaměstnavatel poslal emailem). Také jsme si mohli objednat povlečení a ručníky – zde pozor, odpovědi z českého e-mailu padají do spamu. Z tohoto důvodu jsme lůžkoviny neměli nachystané, ale vše se operativně vyřešilo – přešli jsme s komunikací na gmail a od té doby bylo vše v pořádku. S českým e-mailem byl problém i při doručování některých zpráv od zaměstnavatele, proto doporučujeme už od počátku používat pro komunikaci všude gmail.
Po dobu karantény jsme pro sebe měli celý apartmán. Jídlo jsme si objednávali z Nesters market. Objednávky probíhaly přes e-mail a platilo se po telefonu (diktovali jsme údaje o kartě). Nákup nám vždy doručili až k apartmánu.
Na 10. den karantény jsme se dopředu telefonicky objednali na testy do Canmore (nejbližší odběrové místo). Na místo jsme jeli autobusem – jezdí přímý spoj z Banffu. Možnost se tam takto dopravit nám potvrdili přímo v lékárně. Výsledek jsme obdrželi emailem do tří dnů.
Účet za ubytování v rámci karantény jsme platili přes PayPal (přišla nám na e-mail PayPal faktura za ubytování, depozit, první nákup a lůžkoviny).
Po skončení karantény jsme apartmán vyklidili a přesunuli se konečně na naše už finální ubytování…