Matouš Skála a Martin Mazanec se potkali před čtyřmi lety při studiu informačních technologií na ČVUT. Jejich společný projekt fitness aplikace Fitify Workouts nemá obdobu. Stahují ji lidé ve 180 zemích světa a na databázi devíti set cviků spolupracují s programátory profesionální trenéři. Podle Matouše ale za úspěchem Fitify stojí hlavně to, že aplikace funguje v různých jazycích. Platí zkrátka, že kolik umíš jazyků, tolikrát jsi personalizovanou aplikací. O Fitify i dalších projektech, které dvojice chystá, se rozpovídal Matouš Skála.
Se samotným nápadem fitness aplikace přišel tvůj společník Martin Mazanec. Jak ses k projektu dostal ty?
S Martinem jsem se poprvé potkal na seznamováku na fakultě informatiky ČVUT. Později jsme se setkali na hackathonu (akce, při níž programátoři pracují na zadaném softwarovém projektu pozn.red.). Martin přišel s tím, že má mobilní aplikaci na cvičení a že by ji v rámci hackathonu společně se mnou rád vytvořil i pro televizi. V soutěži jsme skončili na druhém místě a rozhodli jsme se, že budeme spolupracovat dál. Začínali jsme s kolekcí asi patnácti fitness aplikací zaměřených na různé fitness pomůcky či různé části těla.
Proč jste aplikace nakonec spojili do jedné?
Začali jsme dostávat zpětnou vazbu od uživatelů, že by chtěli synchronizovat data mezi aplikacemi nebo kombinovat cviky z různých aplikací a tréninků. Z toho vzešla myšlenka, že by bylo dobré vytvořit jednu velkou aplikaci, která by představovala takového univerzálního fitness trenéra pro každého. Fitify Workouts, tedy tu velkou hlavní aplikaci, jsme vydali v roce 2018 a od té doby ji vylepšujeme a rozšiřujeme.
Jaká je tvá role ve firmě?
Moje pozice je CTO, tedy technický ředitel. Jelikož jsme zatím celkem malá firma, tak mám na starosti docela dost věcí. Od managementu vývojářského týmu, přes návrh architektury aplikace i použitých technologií, až k automatizaci různých procesů jako je testování nebo vydávání nových verzí. Zároveň jsem i datovým analytikem, což znamená, že koukám do dat, co máme o uživatelích a hledám v tom nějaké vzory, zjišťuji třeba, které funkce jsou nejpoužívanější. V neposlední řadě také analyzuji, odkud k nám uživatelé chodí a jak se nám vyplácí různé marketingové aktivity.
Co si mám představit pod pojmem architektura aplikace?
Dá se to přirovnat ke stavění domu. Na počátku je architekt, který nakreslí obrázek, jak by to mělo vypadat a zároveň řekne, jaké materiály se mají použít. V našem případě pak přijdou vývojáři a podle obrázku aplikaci vyvinou.
Když si stáhneš aplikaci ty a tvoje babička, tak každá dostanete úplně jiný tréninkový plán.
Zmínil jsi datovou analýzu. Můžeš prozradit, odkud k vám uživatelé chodí?
Obecně jde o dva typy zdrojů, prostřednictvím kterých se k nám lidé dostanou. Za prvé je to organický zdroj, tedy lidé, kteří nás najdou sami nebo jim někdo o nás řekne. Druhá skupina uživatelů přichází z placené akvizice, tedy přes reklamy. Ze začátku jsme žádnou reklamu neměli, ale poslední dva roky děláme placenou akvizici přes Google Ads, Facebook Ads a podobně. Tam už je datová analýza potřeba, protože si chceš být jistá, že to, co dáš do reklamy, se ti vrátí a ideálně ještě zdvojnásobí.
Kdo je vaší cílovou skupinou?
Myslíme si, že s námi může cvičit každý, takže mezi uživateli máme například i důchodce. S tím souvisí i fakt, že jsou naše tréninky personalizované. Když si stáhneš aplikaci ty a tvoje babička, tak každá dostanete úplně jiný tréninkový plán na základě toho, kolik je vám let, kolik vážíte, měříte a co je při cvičení vaším cílem. Třeba babička zaškrtne, že má problémy s kolenem. Aplikace jí následně vyřadí všechny cviky, při kterých se skáče nebo jinak namáhají kolena.
Propsala se do počtu vašich uživatelů koronavirová krize?
Už na jaře se nám během jednoho měsíce zpětinásobil počet stažení oproti dosavadnímu průměru a na první vlně se pořád vezeme. Fitka skoro v celé Evropě jsou zavřená, všichni cvičí doma a zároveň potřebují něco, co by je k tomu motivovalo a říkalo jim, jak cvičit. Fitness aplikace zažívají boom a doufáme, že to neskončí.
Fitify Workouts používají lidé ve 180 zemích světa.
Jak vlastně probíhá psaní kódu nějaké aplikace? Dá se to nějak jednoduše vysvětlit naprostému lajkovi?
Programátor má k dispozici programovací jazyk, který se oproti tomu lidskému liší mnohem striktnější syntaxí. Je přesně dáno, které slovo může následovat za jakým. Dalo by se říct, že jde o takovou jednodušší angličtinu, která má omezenou slovní zásobu. Ze slov skládáš věty a z vět odstavce, které jsou funkcemi a chovají se určitým způsobem. Je to zkrátka něco na pomezí lingvistiky a matematiky.
Jaké úspěchy má již aplikace Fitify Workouts za sebou?
Všechny naše aplikace, jak na Androidu, tak na iOS, mají zhruba dvacet milionů stáhnutí. Měsíční tržby činí kolem 150 tisíc dolarů – tolik lidé celkově zaplatí za premiovou verzi aplikace. Fitify Workouts používají lidé ve 180 zemích světa. Jde snad o nejvíc lokalizovanou aplikaci, protože funguje v patnácti jazycích, převážně evropských ale i asijských. Většina fitness aplikací přitom existuje jen v angličtině. Když si to stáhne Čech, tak tomu nerozumí a radši proto sáhne po české aplikaci.
Aplikací, které člověku pomáhají s cvičením, je celá řada. Čím si vysvětlujete, kromě již zmiňované lokalizace, že je vaše aplikace tak populární?
Nabízíme cvičení s deseti fitness pomůckami, které můžeš využít ve svém tréninkovém plánu. To aktuálně žádná jiná aplikace na trhu nenabízí, většina jich je jenom na cvičení s vlastní vahou. Když chceš použít činky, tak ti s nimi nepomůžou. I díky fitness pomůckám máme možná největší databázi cviků. U každého z devíti set cviků máme podrobné instrukce a videa natočená s profesionály, kteří ukazují správnou techniku.
Když otevřu aplikaci, přijde mi, jako bych přišla do fitness centra a rovnou se mě ujal nějaký trenér. Kde jste získali to fitnessové know-how?
Je super, že to říkáš. Pocit, že tě koučuje živý trenér je přesně to, co chceme, aby uživatelé v rámci naší aplikace zažívali. Základní fitnessové know-how má spoluzakladatel Martin, který studoval během výměnného pobytu ve Spojených státech kineziologii (vědní obor, jež se zabývá studiem pohybu pozn. red.). Při vývoji aplikací s námi nicméně spolupracují i profesionální trenéři a fyzioterapeuti, kteří pomáhají plnit databázi cviků. U každého cviku máme desítky parametrů, které popisují – jaké svaly konkrétně posiluješ, s jakou intenzitou, jak je trénink náročný a podobně. Trenéři vyplňují instrukce pro každý cvik, algoritmus poté zohlední parametry a následně vytvoří personalizovaný trénink.
I přesto, cvičit doma asi není úplně to samé jako ve fitku. Jak může aplikace lidi motivovat?
Na konci každého tréninku se uživatele zeptáme, kdy by chtěl cvičit příště. Aplikace ho následně bude upozorňovat notifikací, aby nezapomněl. Zároveň se snažíme cvičení gamifikovat.
Co to je ‘gamifikovat’?
To znamená, že se z toho zkrátka snažíme udělat zábavu. Trénink je v našem provedení něco jako cesta na vrchol. Když se v aplikaci podíváš do svého profilu, tak jsou tam odznáčky různých hor od nějakých menších až po Mount Everest. Za každý odcvičený trénink dostaneš nějaký určitý počet metrů, o který se na své cestě posuneš dál. Lidem se to docela líbí a odznáčky mezi sebou sdílí.
Je ještě něco, co musíte na aplikaci dopilovat?
Vždycky je co zlepšovat. Jedním z našich cílů je ještě větší personalizace. Uživatel by měl mít možnost hodnotit konkrétní cviky, které se mu líbí nebo nelíbí. Dále se chystáme obohatit aplikaci o další typy fyzické aktivity jako je běhání, nebo jóga. Z pohledu firmy je určitě potřeba zlepšovat monetizaci, protože velká část aplikace je pořád zadarmo a nabízí toho možná nejvíc zdarma v porovnání s konkurencí.
Plánujete nějakou novou aplikaci?
Cvičení je jen polovina úspěchu. Hodně lidí řekne, že strava je minimálně stejně tak důležitá. Proto aktuálně pracujeme na aplikaci pro sestavování personalizovaných jídelníčků, která by měla nahradit nutričního terapeuta. V této aplikaci bys zadala, co máš ráda, co naopak nejíš a podobně, a podle toho by ti aplikace sestavila jídelníček ze stovek zdravých receptů.
Co ty osobně máš teď před sebou?
Studium na ČVUT jsem dokončil před dvěma lety. V rámci výměnného pobytu v Singapuru se mi zalíbilo studium v zahraničí, takže jsem se na celé magisterské studium přihlásil na technickou univerzitu v holandském Delftu. Tam jsem to úspěšně dokončil v srpnu. Takže teď se konečně naplno můžu věnovat Fitify.