Albert je člověk, který jde do všeho po hlavě. Je zakladatelem mnoha projektů jako Expedition club nebo Gepard Express. Má za sebou také desítky velmi zajímavých a odvážných expedic – plavbu na vlastnoručně vyrobené plastové lodi po Středozemním moři, jízdu drezínou z předělané Felicie v Rusku, Mongol Rally, motorkářské výlety na Ukrajinu nebo expedice do subsaharské Afriky. Zároveň má ale spoustu plánů do budoucna – třeba jet Silvestr Expressem do Běloruska, trolejbusem procestovat svět nebo vypravit expedici do Severní Koreji.
Můžeš mi ve zkratce říct, co je Expedition Club a jak vznikl samotný koncept?
Bavilo mě jezdit po světě a říkal jsem si, že by bylo fajn ukazovat svět i ostatním. Nějaké lidi jsem tedy vzal s sebou a následně zjistil, že jsem strašný průvodce a nemám trpělivost. Tak jsme dali dohromady partu průvodců a vznikl Expedition club. Z osobních důvodů jsem ho pak prodal nejlepšímu zaměstnanci. Uvažovali jsme i o prodeji nějaké velké cestovce, což by bylo finančně lepší, ale nemělo by to ten kýžený efekt. Chtěli jsme vytvořit fajn komunitu.
Bělorusko je super, protože tam neexistuje koronavir.
Vaše výlety asi tedy nejsou pro každého. Člověk u vás nenajde prohlídky vedené s deštníčkem. Nebylo těžké lidem vysvětlit, co vlastně (ne)nabízíte?
Ze začátku jo, ale myslím, že teď už to chápou. Drtivá většina se pak vrací. Znají průvodce a jsou navyklí na to, co děláme. Počet nových lidí je relativně nízký.
Téma, které je nejen v souvislosti s cestováním nejvíce rozebírané – koronavir. Jak vám ovlivnil letošní sezónu a plánované projekty?
Já se teď soustředím hlavně na výpravy vlakem a ty koronavir opravdu zkomplikoval. Některé akce se přesunuly, jiné zrušily. Zrušil se bohužel i Sarajevo Express, za kterým stojí tisíce hodin příprav od 20 členného týmu, který na něm opravdu intenzivně pracoval. Pojede se snad příští rok.
Hranice jsou přece už na většině míst otevřené, proč se tedy výprava nakonec neuskuteční?
Měli jsme dokonce zařízené PCR testy na Covid-19 s certifikátem přímo v samotném vlaku, a to pro oba směry na otestování na hranicích. Ty testy nebyly úplně levné a stály zhruba 1000 Kč. Protože došlo ke změně podmínek, museli jsme dát účastníkům možnost se odhlásit a spoustu lidí to udělalo. Je to velká škoda.
Kdo se chce bavit, tak se bavit bude.
Nedávno jste otevřeli pojízdnou klubovnu Sir Fogg v Praze. Jak náročné bylo zrealizovat celý nápad?
Zatím nám dělají starosti technické záležitosti, ale hodně nám pomohli skauti. Máme také problémy se sprejery, chytneme je i čtyřikrát do týdne. To je hlavní problém celé Prahy. Kdyby se přišli zeptat, tak by to bylo jiné. Nedávno za námi jeden šikovný přišel a domluvili jsme se na posprejování podle našich představ. Doufáme, že už to ostatní dál ničit nebudou.
K vašim akcím taky patří Silvestr Express. Minulý rok jste jeli na Ukrajinu, letos je v plánu Bělorusko. Prozradíš mi něco víc?
Bělorusko je super, protože tam neexistuje koronavir. Spraví to práce na poli a hokej (citace prezidenta Lukashenka, pozn. red). Akci budeme detailněji organizovat až se bude blížit konec roku, abychom nevyhodili spoustu času. Naopak co se týče účastníků, doporučujeme přihlásit se co nejdřív, protože naše kapacita je 200 lidí a loni jsme dostali 600 přihlášek. Přihlašování spouštíme v září. Kapacitu navyšovat nechceme, protože by celá akce ztratila svou atmosféru.
Byl jsi u vzniku spousty nových projektů, některé nebyly vždy hned na poprvé úspěšné. Navíc jsi během studií hodně pracoval i cestoval. Měl jsi vždycky podnikavého ducha?
Už od 16 jsem se chtěl osamostatnit a být schopný se o sebe postarat. Abych všechno skloubil dohromady, muselo jít něco stranou. Vždycky si toho naberu hodně a pak nestíhám. Chtěl bych stále všechno a hned. Nicméně já pokaždé stojím na začátku, ale průběh projektů už předávám dalším.
Chci podniknout cestu kolem světa trolejbusem.
Máš v hlavě nějaký nový projekt?
Ano, máme nový luxusní projekt, o kterém jsme zatím nikomu neříkali. Jde o platformu Sir Fogg pod kterou zahrneme obě klubovny – pražskou i brněnskou. Tam budou moci průvodci na volné noze organizovat vlastní výpravy. Na platformě najdeš jejich profil, hodnocení a další informace k expedicím. Být průvodcem totiž není tak jednoduché – buď nejsi nikdy doma, nebo se neuživíš, protože to děláš pár dní v měsíci. Průvodci pak často dělají něco úplně jiného. My umožníme na trh přinést relativně velký počet průvodců.
Chtěli bychom postavit ekranoplán. Už mám i koupený motor.
Nějaká další bláznivá expedice v plánu není?
Protože byla korona a já neměl moc peněz, tak jsem si říkal, že by bylo třeba udělat něco low-costového a šíleného. Hlavně u těch nejšílenějších věcí potkáš skvělé lidi. Minulý rok to byla předělaná Felicie na drezínu, příští rok chceme jet kolem světa trolejbusem. V budoucnu bych taky rád vypravil vlak do Severní Koreji.
Jízda trolejbusem ale není tak snadná jako autem nebo vlakem…
Koupit starý trolejbus je v pohodě, ten stojí okolo 50 tisíc. Akorát baterky jsou strašně drahé. Nové trolejbusy od Škody mají dojezd bez elektřiny i dvě stě kilometrů. Teď zjišťujeme, jak to celé zrealizovat. Trasu bych nekomplikoval a jel přes Rusko a USA. V Rusku je trolejbusů spoustu a v USA se dá nabíjet přes stanice Tesly. Trolejbus je relativně pohodlný a má spoustu výhod a nikdo v něm ještě svět neobjel.
Máš zkušenosti se širokou škálou dopravních prostředků – od vlastní lodi z plastových lahví, drezíny, vlaků po motorky. Taky tvrdíš, že chceš postavit ekranoplán. Co to vůbec je?
To je kombinace prvků letadla a lodi. Není to vznášedlo, ale má to taková křídla, která vytvoří vzduchový polštář a letí metr nad hladinou. V ČR to zatím neuvidíš, ale třeba v Singapuru ano. Model AirFish 3 se blíží tomu, co chceme vytvořit, ale teď to není na pořadu dne. Už mám ale na ekranoplán koupený motor.
Myslet si, že mě cestování živí, je blbost.
Je nějaký dopravní prostředek, na který by sis netroufnul?
Už nikam nechci jet s UAZ, což je ruská dodávka ze 70.let. Vyrábí se bohužel dodnes a my s ní jeli Mongol Rally a bylo to strašný. To už bych neopakoval. Chybně jsem si myslel, že se dají opravit jednoduše.
Živí tě cestování?
Občas se mě na tohle někdo ptá a myslet si, že mě to živí, je blbost. Naopak, spíš mi to sežere všechny prachy, takže kdyby nebylo cestování, tak nemám dneska hypotéku. Pracoval jsem jako analytik a teď se zabývám vlakovou dopravou.
Kde čerpáš inspiraci na všechny tvoje bláznivé nápady?
Z chlastu. Snažím se ale už tolik nepít.
Spoustu lidí by se nevydalo na takové expedice, jako jsi vyrazil ty. Nebál ses třeba na té vlastnoručně sestavené lodi?
Jasně, kdybych se nebál byl bych pošuk. Ale moje největší obava je o moje děti.
Mohl bys svému mladšímu já dát nějakou radu, co bys udělal jinak?
Tuhle otázku jsem si nikdy nepoložil. Je fajn se s věcmi tolik nes*at. My jsme učeni od mala, že se máme starat o druhé a být empatičtí, a někdy to zajde tak daleko, že neděláš to, co chceš ty. Nemám na mysli nějaké sobectví a ignoraci vůči ostatním. Myslím, že je dobré se zastavit a položit si otázku, co chci já? Když mám ve škole třeba čtyřky, ale jdu si za tím, co chci, tak je to daleko lepší než to, co chce okolí. Kdo chce být happy, tak bude happy.