Přes žurnalistiku, vlastní blog, sociální sítě, až po vlastní značku i školení. Mladá studentka Audiovizuální tvorby na Slezské univerzitě Dominika Ratajová ukazuje lidem, jak mít sítě v malíčku. V rámci svého projektu dává tipy na aktuální trendy i učí základům. „Je důležité si uvědomit, že to jsou pořád tvoje sítě a nikdo ti nemůže říkat, že teď něco musíš přidat,“ dodává Dominika.
Založila si projekt Sítě v malíčku a ukazuješ lidem, jak se orientovat a prezentovat na sítích. Kde k tomu člověk získá ty skills?
Celé to byla taková dlouhá cesta. Nešla jsem si úplně za tím, že jednou budu spravovat sociální sítě. Právě naopak, začínala jsem v novinách a chtěla jsem jít cestou psaní. Pak mi ale došlo, že nejsem úplně ten typ, který dokáže chodit do práce s pevnou pracovní dobou a dělat to, co mu přikážou ostatní. Možná to zní hloupě, ale vždy jsem chtěla být tak trošku sama svým pánem a pracovat na sebe. Od psaní do novin jsem přešla k psaní svého blogu, a v té době také vznikly mé první veřejné sociální sítě. Vytvořila jsem si svou základnu sledujících a najednou se lidé sami začali ozývat, jestli bych jim se sítěmi nepomohla nebo neporadila. Nápad dělat Sítě v malíčku pak přišel asi tři čtvrtě roku zpátky.
Všichni si řeknou: Jé, ty děláš sítě, ty se máš. Je to ale tak jednoduché a snové, jak to vypadá?
To je pravda, s tímhle názorem se setkávám docela často. Kdyby tomu ale tak bylo, tak to dělají všichni. Spravovat sítě je náročnější, než se zdá. Není to jen házet příspěvek za příspěvkem. Je to propojení více dovedností. Musíte nad tím přemýšlet, aby to mělo obsahovou hodnotu, zároveň to napsat tak, aby to lidi nenudilo a jako třešničku na dortu tomu dát grafiku, která zaujme na první pohled. No, a to se ani nebavíme o tom, že dohromady musí profil vypadat sjednoceně a že existují nějaké analytiky.
Proč je důležité propojení vizuality a kvalitního obsahu?
Není to úplně otázka života a smrti. Sama asi víš, že na sítích někdy to hezké je úplně bezpředmětné a na druhé straně to důležité sdělení nemá podporu ve vizuálu. Otázkou spíše je, jak vážně chci příspěvek/profil brát. Chci ho vést na profi úrovni nebo to bude takový můj osobní deníček? Od toho se můžou potom odvíjet i tvoje ostatní rozhodnutí a rozhodně není ostuda si třeba říct o pomoc, pokud si v něčem nejsi jistá. Vizuál a kvalitní obsah by ale měly jít ruku v ruce.
Na celý projekt jsi sama. Domlouváš školení, děláš web a mimo jiné i vytváříš obsah na sociální sítě. Je to na jednoho člověka moc?
Ze začátku to bylo hodně náročné. Na počítači jsem byla téměř nonstop a oční kapky byly mým nejlepším kámošem. Pracovala jsem klidně 12 hodin denně, což bylo úplně šílené. Samozřejmě je to o tom umět si to nastavit a zbytečně to nepřehánět. Teď už to zvládám lépe, doufám, a píši si od kdy do kdy budu co dělat. Navíc, když se mi začal zvyšovat počet sledujících, tak jsem měla pocit, že jsem povinná něco vymýšlet. Je důležité si ale uvědomit, že to jsou pořád tvoje sítě a nikdo ti nemůže říkat, že teď něco musíš přidat.
Kolik na tom tedy strávíš času teď v téhle fázi?
Teď asi více času trávím nad profily klientů než nad tím svým. Což mě trochu mrzí, že ho odsouvám. Na Sítích v malíčku jsem třeba jen hodinu denně, kdy přidám obsah a snažím se odpovědět na dotazy.
Myslíš si, že něco takového jako je návod, jak na sítě na trhu chybělo?
Takových profilů, jako dělám já, je hrozně moc. Je potřeba se pořád školit a vzdělávat se i u ostatních. Přestože je těch profilů hodně, málo lidí to dělá takovým stylem jako já. To je pro mě třeba kouzelné. I když je nespočet profilů na stejné téma, každý je jiný a nikdy nebudou dva stejné.
Čím se tedy od těch ostatních profilů ten tvůj liší?
Snažím se sledovat trendy, být odlišná a dělat to po svém. Hodně lidí pracuje jenom s psaným textem a já třeba dělám spíše videa, než příspěvky. A to je možná pro ty lidi něco nového. Snažím se vlastně tak trochu prodat i sama sebe. Není to jen o tom, dělat to napohled dobře/hezky, ale i o tom, jak na sítích na své sledující působíš.
Máš za sebou psaní blogu i tvorbu na Youtube, aktuálně ale působíš nejvíce na Instagramu. Která platforma ti vyhovuje nejvíce?
Určitě Instagram. Blog byl skvělou platformou ve chvíli, kdy jsem začínala. Měla jsem problém sama vystupovat a nechtěla jsem jít s obličejem na trh, chtěla jsem být schovaná za těmi písmenky, a cítila jsem se tam strašně dobře. Pak mi ale došlo, že jestli chci v tomhle světě pokračovat, tak musím vystoupit ze své komfortní zóny. Nakonec jsem ale zjistila, že to není zas až tak zlé a začalo mě to bavit. Blog jsem postupně upozadila, začala se věnovat tvorbě na Youtube a pak přešla na Instagram. Ten je za mě ideální platformou, která propojí jak texty, tak videa.
Je důležité zamyslet se nad tím, co tam člověk dává, a jak bude sám sebe prezentovat
Jak si příspěvky na sociální sítě plánuješ?
Plánování na sociálních sítích je hodně důležité. Už to není tak, že ráno vstanu, dám si kafíčko a cvaknu to tam. Takhle už ty sociální sítě nefungují. Je důležité zamyslet se nad tím, co tam člověk dává, a jak bude sám sebe prezentovat. Já mám strategický plán vždy na 14 dní a říkám to všem, že je dobré plánovat si ten vlastní obsah takhle dopředu. Je to stále aktuální a ty víš, co budeš na ten profil dávat a zároveň víš, jak by to mělo vypadat.
Jaké jsou tedy aktuální trendy na Instagramu?
To se mění šíleně rychle! Těch trendů je hrozně moc, ale nejaktuálnější jsou například reels, což jsou krátká videa do třiceti sekund. Je to Instagramová funkce, která je odvozená z TikToku. Kdo teď nepoužívá reels, jako by nebyl. Instagram reelsům navíc krásně zvyšuje organický dosah a lidé tak na Instagramu mohou snadněji prolomit ledy a dostat se do povědomí.
Když se podíváš na své starší příspěvky na sociálních sítích, chytáš se za hlavu?
Já svůj profil dělám asi půl rok, začala jsem v listopadu, ale i za ten půl rok samozřejmě vidím hroznou změnu. Není to teda tak, že bych se úplně chytala za hlavu. Já jsem spíš ráda, že vidím ten posun a že tam nějaký ten progres je. Spíš si říkám, že je možná škoda, že se ta starší videa nedostala k tolika lidem, protože i tak si myslím, že mají v sobě docela dobrou informaci. Za pár let se ale možná za tu hlavu chytnu a řeknu si, co jsem to tam vykládala.
Myslíš si, že lidé umí sociální sítě využívat efektivně?
To asi záleží. Důležité je si i uvědomit, že když chce člověk na sociálních sítích prodávat, tak je to úplně něco jiného, než kdybychom se bavily o nějakém spravování osobního účtu. Tahle covidová doba najednou ale téměř všechny přesunula do online světa. Všichni vidí, že sociální sítě jsou potřeba, takže si myslím, že momentálně se je lidé snaží využívat efektivně, jak jen to umí, což je skvělé a jsem ráda, že jsou vnímány jako důležitý nástroj. Efektivita je ale samozřejmě hodně individuální pojem.
Pokud bys měla vybrat nejlepší pomocníky k tvorbě obsahu na sítích, kteří by to byli?
Co se týče stories a feedu, tak rozhodně doporučuji Canvu, v té zvládnete grafiku jako profík. Na plánování pak přímo Facebook creator nebo Planner.
Stává se ti často, že vidíš na sociálních sítích marketingovou strategii nějakých společností a máš chuť jim napsat a dát radu?
Stává se mi, že občas najdu nějaký příspěvek a řeknu si: To snad ani nemohli vypustit, ne? Ale každý má nějaký styl. Já bych to třeba udělala jinak, ale nemám potřebu odsuzovat práci ostatních. Ba naopak se z té konkurence učím, než abych ji nějakým způsobem hejtila. Když mě poté osloví pro spolupráci podobný klient, tak už vím, že tohle u mě nefungovalo.
Od konkurence se učím, čemu bych se ráda vyhla, než abych ji nějakým způsobem hejtila
Je potřeba pro každou firmu unikátní strategie, nebo jsou nějaké zaručené návody?
Je potřeba aby každý profil měl svoji strategii. Samozřejmě, že pokud se jedná o podobné odvětví, tak ty strategie budou podobné, ale každá firma je individuální, a tak by měla vystupovat jinak. Není dobré na sítích ani nějakým způsobem kopírovat, nejdůležitější je být sám sebou.
Internet je přehlcený a každou chvíli na tebe někde vyskočí reklama. Jak moc těžké je v online světě zaujmout?
Co se týče mého profilu, když jsem projekt založila, tak jsem vůbec neměla plán. Profil jsem založila v červenci minulého roku a až do listopadu jsem tam nic nepřidávala. Potom jsem se snažila začít od úplných základů, především chytlavých a snadno zapamatovatelných věcí. Obrovský boom přišel ve chvíli, kdy jsem začala přidávat videa. Teď to roste víc a víc a přijde mi to neuvěřitelné, občas to nestíhám ani sledovat. Přitom to byl takový můj projekt z pokojíčku a najednou se to stává prací na full time.
Mnoho lidí na sociální sítě také časem zanevře, obírá je to o čas, mnohdy si lidé také uvědomí, že jim to způsobuje psychické problémy. Jsou sociální sítě budoucnost?
Nemůžu vůbec říct, co bude se sociálními sítěmi za pět, deset let. Když si uvědomíš, tak Facebook je tu tuším už osmnáct let, což je šílená doba, ale taky ztrácí na své popularitě. Možná někdo založí další sociální síť, možná se Instagram bude donekonečna aktualizovat a jeho oblíbenost jen růst. Kdo ví? Aktuálně jsou za mě sociální sítě součástí běžného života. Nemám ale nikomu za zlé, když řekne, že by je nikdy nepoužíval nebo že je to pro něj ztráta času. Někdy to cítím stejně, ale i tak si myslím, že tento fenomén tu s námi ještě dlouhou dobu bude.
Naší věkovce přijdou slova jako: storíčko, reels či Instagram jako naprosto zřejmá. Stává se ti ale během školení, že je to pro některé klienty španělská vesnice?
Každé školení! Je pravda, že samozřejmě mladší ke mně na základní školení nepřijdou. Ty spíše zajímá, jak na stories a sjednocený feed. Co se ale týká těch běžných základů, jako je Facebook a Instagram, tak chodí lidé většinou 30+. Což jsou mladí lidé, ale úplně k tomu nemají vztah. Znali dobře Facebook, ale jakmile se vše přesouvá na Instagram, jsou z toho trochu zmatení. Na něm to přeci jen funguje jinak. Na některých školeních tedy probíráme vše od toho, jak si aplikaci nainstalovat, až po nejnovější trendy. Často se mi stává, že když vysvětluju, tak se mě někdo zeptá na začátečnickou věc, kterou by mě nenapadlo, že někdo neví.
Musím říct, že tou cílovkou si mě dost zaskočila. Čekala jsem starší věkovou kategorii…
Starší už většinou nejdou na školení, ale chtějí, abych jim sítě vedla. Nemají buď náladu nebo prostor celkově se to učit, je to pro ně taková “zbytečná” věc. Hledají prostě jinou cestu, jak se tomu vyhnout a předat tuhle “starost” někomu jinému.
Máš v plánu projekt v budoucnu nějak rozšiřovat?
I když už je to půl roku, tak pořád říkám, že Sítě jsou projekt v plenkách. Je pro mě hrozně těžké mluvit o budoucnosti, protože jsem ani nepočítala s tím, že by se to takhle rychle rozjelo. Je to pro mě něco nového, nikdy jsem na sociálních sítích neměla takový dosah. Samozřejmě, že bych i sama sebe chtěla posouvat dál. Dávám si nové a nové cíle, takže určitě bych v budoucnu chtěla vytvořit i něco víc. Mým snem je například napsat knihu a třeba právě možná o tom, jak mít Sítě v malíčku.