Pozice je jak pro holky tak i pro kluky – ti většinou pracují na pozici Houseman. Práce ovšem není vhodná pro lidi s ekzémy a citlivou kůží, protože se pracuje hodně s chemikáliemi.
Ráno začíná přípravou vozíku (housekeeping cart), kde si nachystáte dostatečnou zásobu ručníku, povlečení, šampónků, čistících prostředků a jiných uklízecích nezbytností a od supervisora vyfasujete seznam pokojů, které musíte uklidit v daný den. Denně můžete kompletně uklidit klidně i 10-15 pokojů. Někde více, někde méně, záleží podle náročnosti a velikosti pokojů, apartmánů, suit atd. Vzhledem k počtu přidělených pokojů je potřeba počítat s vysokým nasazením, přesností a rychlostí práce. Pracovní doba je většinou od 8 do 14 nebo 15 hodin.
Jak odjezdové (due-out/complete) tak pobytové (stayover/make-up) pokoje by měly po vašem řádění vypadat, jak kdyby tam nikdo nebyl. Určitě je to práce, ve které uplatníte své puntičkářské choutky, základem je ustlat postel/případně převlíknout, což může být dobrá makačka. Postele se dělí na queen a king a ta královská má rozměry cca 150-180×200 cm, takže ustlat takovou plochu je docela práce. Dále vysát koberce, utřít prach a podlahy a pak se vrhnout do koupelny. Do toho si představte práci navíc s rozházeným oblečením a odpadky, které jsou všude po pokoji, pokud tam máte typické Američany. S vyšším vybavením nebo standardem hotelu ještě přibývá dalších povinností, včetně mytí kávového servisu, lednice, balkonu, doplňování informačních letáčků a brožur, skládaní ručníků. Zvyky úklidu jsou různé oblast od oblasti i typu hotelu, samozřejmě že požadavky vašeho supervisora se budou lišit v rodinném hotýlku nebo mezinárodní hotelové síti či v 3 a 5ti hvězdičkovém hotelu.
Ve větších hotelech můžete počítat s pomocí housemanů, kteří vám např. na pokoj přijdou svlíknout postele a sesbírat odpadky (takový úklid nahrubo) a odtahají za vás povlečení a ručníky do laundry. V menších hotelích vám zas mohou přibýt povinnosti z dalších oblastí – údržba okolí, prostorů hotelu a případně i praní (laundry), servírování snídaně na pokoj anebo práce na recepci a vítání hostů.
Bežné povinnosti housekeepera:
- Stlaní postelí – výměna povlečení
- Úklid pokoje, stírání povrchů, utírání prachu, vysávání, srovnávání věcí na pokojích (na pobytech)
- Úklid koupelny – použití chemikálií, úklid toalety, vany/sprchového koutu, leštění zrcadel
- Doplňování prádla a zásobování vozíku (mýdla, šampóny, sprchové gely, šitíčka, laundry bag, různé letáčky, čaje/kávy/mléka, bloky, tužky atd. prostě co Vás napadne)
Housemani běžně dělají:
- Pomáhají pokojským
- Udržují okolí hotelu čisté
- Spolupracují s front desk – zpracovávají požadavky hostů
- Doplňují sklad pokojských (povlečení, úklidové prostředky, atd.)
- Dodávají na pokoje přistýlky a dětské postýlky
I když je housekeeping fyzicky náročná a někdy i monotónní práce, bývává odměněna dýšky (tips) a různými vzkazy od klientů, které pomohou nabudit 😉
Jako housekeeper můžete pracovat například u Michiganského jezera ve Wisconsinu.