Rozhovor s Hanou Šormovou, freelancerkou, copywriterkou, aktivní maminkou a jednou ze zakladatelek projektu Darujeme české Vánoce – iniciativy, jež vznikla letos v říjnu jako reakce na covidovou situaci a téměř přes noc získala desítky tisíc fanoušků. Cílem je podpořit koupi vánočních dárků od českých výrobců, kteří nyní strádají. Takový dárek tak přináší dokonce trojnásobnou radost – radost z dárku, radost českých tvůrců a dobrý pocit z pomoci.
Jak jsi k nápadu stvořit platformu pro české tvůrce přišla?
S nápadem přišla Jana Kuntošová a já se chopila realizace a rozvíjení projektu. Obě jsme české tvůrkyně, které k prodeji využívaly (v mém případě jsem se teprve chystala využít) offline aktivit jako jsou trhy či workshopy. Když jsme zjistily, že letos vánoční trhy v podobě, jak jsme na ně zvyklé, nebudou, rozhodly jsme se jednat. Bylo potřeba vymyslet, jak se prezentovat s českým zbožím i v online světě. Projekt tedy pomáhá v první řadě českým tvůrcům, kteří se u nás mohou různými způsoby prezentovat. A pak samozřejmě taky nakupujícím, kteří tak mají na jednom místě přehledně vše od zlatých českých ručiček. Nikam nemusí chodit, stačí se jen inspirovat a nakupovat.
Za několik týdnů získal váš projekt přes 37 tisíc fanoušků na Facebooku. Co stojí za jeho úspěchem?
Těžko říci, ale pravděpodobně správné načasování a jednoduchá myšlenka, která zněla: “Nakupte letos alespoň jeden dárek od českého výrobce a tím na tyto Vánoce šiřte trojnásobnou radost mezi lidmi.” Následně se založila FB skupina a zmíněné poselství se začalo virálně šířit. Lidem se myšlenka líbila. Toho si samozřejmě všimla média, jako například Forbes, a ještě svým článkem tuto lavinu umocnila.
Českým výrobcům chybí umění se prezentovat.
Dle tvého názoru, co za aktuální situace nejvíce chybí českým firmám a živnostníkům?
Umět se prezentovat. Častokrát vidím nádherné výrobky, bohužel ale jejich webové stránky či e-shop té kvalitě už neodpovídají. Něco je dáno tím, že tvůrci při své rukodělné výrobě nestíhají sledovat nové trendy. Někdy je za tím skepticismus se učit něco nového a neznámého. Jindy by i zájem o online marketing byl, ale dotyčný neví, jak s ním začít a co vše by měl dělat. Pokud bych to měla shrnout, českým firmám i živnostníkům chybí jakási “online gramotnost”. Umí spíše zaujmout na trzích při přímém prodeji než online.
Zapojují se do projektu jen živnostníci, nebo i menší či větší firmy?
Co sleduji, tak mezi námi jsou jak živnostníci, tak i firmy různých velikostí. Svým způsobem covid letos zasáhl téměř všechny, snad jen s výjimkou obchodních řetězců a těch, kteří šijí roušky. Pro nás je důležité, že se jedná o českou výrobu, a ne o žádný přeprodej zahraničního zboží.
Jak se do projektu můžou čtenáři zapojit? Kde mohou lidé projekt najít a podpořit?
Možností je celá řada. Všechny aktuální jsou sepsány na blogu v rubrice Novinky. Ale pokusím se je shrnout.
Pokud jste tvůrci, pak můžete:
- inzerovat ve vláknech na FB a IG,
- být součástí Katalogu tvůrců a propagovat tak vlastní značku/firmu,
- být součástí Katalogu produktů a šířit vlastní zboží,
- mít promo video na našem Youtube kanálu,
- sepsat anebo si nechat sepsat blogový článek o vašem příběhu,
- zapojit se do nějakých z akcí speciálně připravovaných pro tvůrce.
Pokud jste nakupující, pak můžete:
- všechna inzertní místa procházet, vybírat si, inspirovat se,
- šířit naše poselství,
- sdílet Katalogy produktů a příběhy českých tvůrců
- a samozřejmě nakupovat od zlatých českých ručiček.
Získaly jste nějaký ohlas, že by vaše iniciativa zachránila nějakou firmu před krachem?
Samozřejmě se snažíme získávat zpětnou vazbu. Chodí mi děkovné e-maily, píšou mi lidé v komentářích na Facebooku či přímo do zpráv. Nemohu přímo říci, že by někdo napsal: „Děkuji vám, zachránili jste mě od krachu.“ Toto se asi ani nedá říci. Nikdo neví, co by s ním bylo, kdyby tento projekt nevznikl.
Lidé se díky nám začali učit nové technologie.
Nicméně vím o lidech, kteří se začali díky nám učit nové technologie, například paní Otka, která vyrábí kabelky a ošatky z prádelní šňůry. Jiní nám psali, že po uveřejnění jejich okénka v adventním kalendáři, jim začalo chodit více objednávek (například MýdLenka či značka FM design). Z ohlasů také víme, že je náš projekt donutil zamyslet se nad svými online schopnostmi a tím, jak doteď zanedbávali e-shop. Pak jsou tací, kteří se mi chlubí, že jim zákazník do objednávky napsal, jak je poznal skrze náš projekt.
Co všechno je možné přes Darujeme české Vánoce zakoupit?
Pravděpodobně nedokážu vyjmenovat všechna odvětví, to ať se každý podívá sám. Od zboží z tradiční řemeslné výroby (slaměné ozdoby, kovářské výrobky, keramika, broušené sklo) přes jídlo (zdaleka ne jen medy a džemy), oblečení (tady je opravdu široké spektrum), po třeba přírodní kosmetiku a české hračky.
Kéž by lidé více hleděli na původ výrobku, nejen o Vánocích.
Jak podle tebe bude vypadat letošní nakupování dárků?
Hádám, že původně lidé plánovali více šetřit kvůli nejisté době. Takže těch dárků by mohlo být méně. Ale tím, že jsme roztáčeli kola české ekonomiky už od konce října, tak to snad tak zlé nebude. Uvedu to na skutečném příkladu. Paní, která díky adventnímu kalendáři získala více objednávek, obratem chce nakoupit knížku u jiného českého tvůrce. Ten za utržený peníz koupí zase dřevěnou hračku pro svého synka. A už se nám to roztáčí…Mým přáním by bylo, kdyby skutečně lidé více hleděli na původ výrobku. A to nejenom u vánočního zboží, ale například i u potravin.
Pár dní zpátky začal tzv. adventní kalendář českých tvůrců. O co jde?
Ano, 16. listopadu hned po skončení Soutěže českých tvůrců jsme “s předstihem” spustili adventní kalendář. Od onoho 16. 11. až do 9. 12. se otevře celkem 24 pytlíčků. V každém z nich se představí 5 tvůrců se svou vánoční nadílkou, která platí jen ten daný den. Co v té nadílce bude, to závisí na konkrétní značce, co si nachystala. Prozradím, že někdy se jedná o dopravu zdarma, jindy třeba o slevu na určitý sortiment či dáreček k nákupu zdarma.
Jaké dárky budou dle tebe letošním trendem?
Nějaké diskuze se vedou v inzertních vláknech, ale přiznám se, že je nestíhám sledovat. Za sebe bych tipla, že to mohou být jedlé dárky. Na to se zapomíná, a přitom přehlídka na Facebooku těšila oči, ale i žaludek. Díky článkům na blogu a jejich promování ve skupině jsem zjistila, jak moc je oblíbená přírodní kosmetika, zejména domácí mýdla. Tak možná i tady se může objevit trend?
Spolu se podržíme navzájem v této zvláštní době.
Kolik úsilí a práce stojí za takovým projektem pro tebe a Janu Kuntošovou?
Budu mluvit jen za sebe. O úsilí hodně vypovídá i fakt, že tento rozhovor dopisuji v 1:35 v noci a rozhodně to pro mě není neobvyklý čas za poslední měsíc, kdy tento projekt vznikl. Popravdě, nepamatuji si den, kdy bych šla spát před 1, a to zdaleka nestihnu zodpovědět a dodělat všechno.
Mám svůj nově otevřený e-shop (ani ne dva měsíce) a ten taky potřebuje nějakou péči, pokud to rovnou nechci zabalit. Jsem mámou 1,5letého akčního nespavého kluka a další dítě očekávám už v lednu. Nechci si ale stěžovat, je to jen má volba, že projekt dál s týmem dobrovolníků (na které bychom rozhodně neměli zapomenout, i oni se mnou kolikrát ponocovali) rozvíjím. Jenže už cítím jakousi zodpovědnost. Neumím si představit, že bych teď českým tvůrcům zapojeným do projektu řekla: „Jsem ve 33 týdnu, cítím únavu, tak já si teď týden beru volno! “ Už to spolu dotáhneme a podržíme se navzájem v této zvláštní době!
Sama zmiňuješ, že jen u Darujeme české Vánoce nechceš zůstat. Do jakých dalších projektů by ses chtěla pustit?
Já už raději nic neplánuji 😀 Hned vysvětlím proč. V letošním roce 2020 jsem totiž měla plán, že s malým synkem procestujeme část Evropy, jenže v březnu jsem jako copywriterka na volné noze přišla o 90 % zakázek od klientů a plán padl. Tak jsem zintenzivnila práci na svém e-shopu Tuláčkův svět. A vidíte, je konec listopadu, dva měsíce mi běží e-shop, měsíc běží Darujeme české Vánoce a já jsem v 8. měsíci těhotenství. Všechno je jinak, než dle plánů mělo být. Ráda bych si už žádný nový projekt na triko nepřibrala. Mou srdeční záležitostí je dětský projekt, kde chci pomáhat zvídavým dětem, ale zároveň bych chtěla pořádat workshopy a zábavně-vzdělávací aktivity. K tomu budu mít defacto dvě miminka a nově vymýšlíme koncept Darujeme české Vánoce. To je na jednoho člověka ažaž. Ale uvidíme, co mi přijde do cesty. Já bývám všemu hodně otevřená, aby mi skutečně mohlo do života něco přijít.
Ráda bych nakonec zmínila něco o tobě. Jsi autorkou ebooků, pracuješ jako copywriterka a v neposlední řadě jsi i zakladatelka vlastního projektu Tuláčkův svět. Co přesně to je a jak pomáhá cestovatelům na cestě?
Tuláčkův svět zní, že je primárně určený pro cestovatele, ale není tomu tak (o cestování je čistě a jen můj starý stále funkční blog Na nomádské stezce a projekt Nomádky na cestách). Naopak Tuláčkův svět pomáhá dětem poznávat krásy našeho světa i teď, kdy to cestování není zrovna nejsnazší.
Zároveň rozvíjí jejich kreativitu, která v dospělosti u lidí výrazně klesá. Přitom právě lidská kreativita je to, co nám pomáhá se rychle a efektivně rozhodovat v nenadálých situacích (jako je například teď doba koronavirová). Díky kreativitě vymyslíme řešení i ve zdánlivě beznadějných situacích. Za mě má smysl ji u dětí posilovat a já to dělám díky speciálně navrženým českým vědomostním sadám a hrám. Protože hra děti baví, vrací se k ní a tím se jednak něčemu učí, druhak rozvíjí svůj potenciál. A já chci pro děti pěknou budoucnost.