Kdo je David Eiselt?
Je mu 26 let a vystudoval ČVUT Fakultu dopravní se zaměřením na leteckou dopravu. V roce 2012 založil cestovatelský portál Cestujlevne.com, pomocí kterého nyní pomáhá poznávat svět tisícům cestovatelů. Sám za rok podnikne více než desítku zahraničních cest a za sebou má ve vzduchu přes 300 tisíc km.
To, že je vůbec možné takové letenky najít, bývá většinou za dvou důvodů – promo kampaň, anebo chyba ve výpočtu ceny. Více mi prozradil David Eiselt, provozovatel serveru Cestujlevne.com: „První druh je oficiální cestou, kdy dopravce sám určí cenu. Děje se tak například ve chvíli, kdy začíná létat na nové lince a láká zákazníky. Příkladem může být Ryanair na své lince z Prahy do Brém, kdy nejnižší cena toto léto byla 428 Kč za zpáteční letenku včetně poplatků. Důvodů pro cílené snížení ceny je pak více – volné kapacity, mimo sezonní období a konkurenční boje.“
„Ceny letenek padají z desítek tisíc na opravdový zlomek původní ceny.“
„Naopak druhou, více oblíbenou, variantou jsou chyby v cenách. Jsou zajímavější zejména v případě dálkových letů, kdy ceny letenek padají z desítek tisíc na opravdový zlomek původní ceny. Jako příklad nám může posloužit historická akce na letenky z Prahy do New Yorku za 1 400 korun nebo dva týdny stará akce z Benátek do Thajska a Malajsie pod 4 tisíce korun,“ vysvětluje David Eiselt.
„Komu je jedno, kam a kdy se podívá, letí do světa skutečně výhodně.“
Nechtěla jsem věřit, že jenom díky „chybě“ se může takhle levně cestovat, a proto jsem se ještě pro jistotu na vysvětlení zeptala více: „Chyba vzniká na základě špatných propočtů palivového příplatku, který tvoří i 80 % z celkové ceny. Je pak logické, že v případě rapidního snížení či odebrání této sumy z celkové částky zbude zhola nic. Jak chyba vznikne? Například ukliknutí se o jednu nulu a tím snížení ceny o řád, špatné kalkulace v algoritmu v rámci nesourodosti leteckých tarifů či nekooperace rezervačních systémů.“
Většinou jsou chyby dílem náhody a štěstěny. Některé však lze vyvolat cíleně – této tématice v „letenkářství“ se věnuje obor fuel dumping.
Fuel dumping je tajná praktika zkušenějších cestovatelů, kdy za pomocí kombinace více letenek dokážou eliminovat palivový příplatek a letět i za desetinu ceny. Palivový příplatek je v současné době činí až 90 % z ceny letenky a podléhá v matematických algoritmech velmi složitým výpočtům. Může se občas stát, že bude špatně vypočten. Např. Praha – New York a zpět koupíme společně s krátkým 30 minutovým přeletem v Pacifiku. Obě letenky nás pak stojí 5 tisíc, přelet v Pacifiku a závěr cesty neproletíme, a ani jsme to neměli v plánu. Takovými kroky lze snížit cenu letenky i o několik tisíc. Více si můžete zjistit na http://cestujlevne.com/je-kde-se-bere-fuel-dumping/.
A co je na tom všem úplně nejlepší. Podívat se za dobrou cenu, můžeš úplně kamkoliv, do celého světa. Ačkoliv je pravdou, že do některých končin je výskyt akčních cen minimální.
Pořád jsem byla ale trochu na vážkách, vždyť vše má své pro a proti. A někdy je bodů v kolonce „proti“ mnohem více, než najdeme v druhém sloupci „pro“. Tak jsem rozhodně neváhala a hned se Davida zeptala, jak to vidí on.
„Nejlevněji cestují ti, kteří jsou maximálně flexibilní.“
„Ano, výhodou je v prvé řadě samotná úspora, která ve výsledku lidem umožní i vycestovat. Protože ne vždy si každý může dovolit dát 35 tisíc za 3 týdenní dovolenou v Asii. V kombinaci s chybovou letenkou se však dostává s celkovými náklady na polovic. Nevýhodu spatřuji v určitém omezení. Nejlevněji totiž cestují ti, kteří jsou maximálně flexibilní. Je jim jedno, jestli poletí od úterý do čtvrtka nebo od neděle do středy a jestli to bude Londýn, Paříž, New York nebo Nairobi. Flexibilita musí být jak časová, tak i geografická. Prostě komu je jedno, kam a kdy se podívá, letí do světa skutečně výhodně.“
A jak tedy máme hledat? Jak na to? David nám naštěstí pomůže.
„Určitě existuje mnoho cest, jak se dopátrat k levným letenkám i samostatně bez toho, aby člověk musel spoléhat na výtvory letenkových portálů. Takový manuál pro letenky po Evropě jsem sepsal na svých stránkách.
Pokud člověk plánuje cestu za hranice, tak mým věrným pomocníkem je nástroj od Googlu matrix.itasoftware.com. Umožňuje spoustu možností, jak hledat – kombinace letišť, přestupů nebo rádiů pro okolní letiště. Zprvu může systém vypadat chaoticky, ale kdo mu obětuje několik desítek minut, nebude hledat jinde. Letenky se zde ale nedají koupit, samotná koupě už probíhá přes oblíbeného prodejce – Student Agency, Letuška, Pelikán, Expedia a další.
„Cestováním se člověk stává lepším.“
Zeptala jsem se, jestli existuje nějaký trik na levné letenky. „Nenazval bych to ani tak trikem, jako určitým procesem. Každý den projdu několik webů leteckých dopravců, cestovek a překontroluji vývoj cen na známých trasách, kde bývají zajímavé neduhy. Až poté přichází na řadu určitá míra štěstí, kdy si člověk na základě nálady zkouší najít letenky do určité destinace. Automatizovaný program neexistuje a nikdy nebude. Takže je to skutečně o štěstí. Už kolikrát se mi stalo, že mi čtenáři zaslali skvělý tip, který náhodou objevili.“
A jaký je podle jeho zkušeností názor na levné cestování? „Asi bych se odpíchl od cestování jako takového. Určitě lidé, kteří cestují, získávají mnohem větší rozhled o světě, sebedůvěru a pokoru. Možná to bude znít namyšleně, ale cestováním se člověk stává lepším. Levné cestování pak již jen graduje možnost odjet za hranice domova a zvýšit frekvenci užívání této drogy. Platí i zde, že člověk dokáže být na cestování doslova závislí a stejně tak se dostavují příznaky abstinence.“
Jedním ze zkušených cestovatelů je také Ondra Klegr, kterého levné cestování nadchlo natolik, že si založil i svůj vlastní cestovatelský blog PlanetaCestovani.cz, který rozhodně stojí za omrknutí. Jak se on staví k low cost budget travelling (nízkonákladové cestování)?
„Tento styl cestování mi navždy otevřel bránu do světa a díky němu jsem zažil mnoho dobrodružství a poznal mnoho krásných míst.“
„Pamatuji si rok 2011, kdy mi poprvé spadla brada, když jsem v rezervačním systému Ryanair naklikal zpáteční letenku z Prahy do Stockholmu za 20 Kč. Neváhal jsem a letenku ihned zakoupil. Jak šel čas, setkával jsem se mnohem častěji s extra nízkými cenami letenek do stále vzdálenějších konců naší planety. Ty nejlepší ceny obvykle pocházely (a stále pocházejí) z chybových tarifů linkových leteckých společností, nicméně za masový úspěch levného cestování bezesporu vděčíme nízkonákladovým leteckým společnostem. Ty jsou díky mnoha faktorům* schopny prodávat letenky za velmi nízké ceny a stále na tom generovat zisk. Sám jsem se tak podíval kromě již zmíněného Stockholmu například na Kanárské ostrovy, do Lucemburska, Thajska, Malajsie či třikrát do USA. Vždy za směšné ceny, kterým většina mých známých dodnes nevěří.“
PŘÍKLADY NĚKTERÝCH FAKTORŮ, které ovlivňují cenu letenky
- Nákupy velkého počtu letadel, a tím snížení průměrné nákupní ceny jednoho stroje
- Osekání výbavy letadla jen na to nejnutnější
- Společnosti využívají nejlevnější odletové a příletové sloty (např. brzy ráno)
- Osekání komfortu uvnitř letadla a namačkání sedadel na sebe, aby se zvýšil počet platících cestujících
- Všechny další služby za vysoký příplatek (při využití generují velký zisk)
- Sharing nebo pronájem odbavovacích přepážek na letišti
- Revenue management – řízení ceny letenky v závislosti na zadaných proměnných. V principu jde o to, že každá linka je v různé časy různě atraktivní (aktuální obsazenost letu, počet dní do odletu, náklady na let, cena pohonných hmot, navazující lety), podle toho se také elasticky mění cena letenky. Cena letenky tisíc korun se může o hodinu později vyšplhat na pět tisíc, pokud si někdo zakoupí 30 kusů.
Autor: Magdaléna Sováková